Pauline boeken als dagvoorzitter? Neem contact op!

8 manieren om veerkracht te trainen

Verbaas jij je ook wel eens over de veerkracht van de mens? Vaak die van ándere mensen. Mensen die een vliegtuigramp overleven, of nog heftiger die na het overlijden van een kind toch de moed en kracht vinden om door te gaan… soms snap ik daar zelf niets van, en denk ik: “ik zou het wel weten”. Maar is dat zo? Weet je wel waar je zelf toe in staat bent? Ik denk van niet. Pas op het moment dat je in de situatie zit, kun je oprecht zeggen hoe veerkrachtig je bent.

En omdat we ons in een zeer roerige periode bevinden, waarvan niemand precies weet waar het heen gaat en welke rol we daarin zelf moeten of willen pakken, trainen we aan de hand van 8 tips onze veerkracht.

Geniet ervan, want je bent sterker dan je denkt, ook in je donkerste moment.


1. Dankbaarheid

Dit is echt mijn nummer één tip. Dankbaarheid kun je namelijk altijd, op ieder moment van de dag, inzetten. Hoe werkt het? Ik ga even het donkerste scenario schetsen: je hebt iets vreselijks meegemaakt, ziet geen uitweg, je huilogen zijn dikker dan dik, de zon schijnt volop, maar jij haat hem, je weet serieus niet hoe je de dag überhaupt moet beginnen. Wat je dan doet is aan iets denken waar je een hele kleine glimlach van op je gezicht krijgt, klein is in dit geval een belangrijk component. Is het je bed waar je in ligt? De warme douche? Dat je gezond bent? Een groot stuk karamel zeezout chocolade? Die keer dat je broer uit zijn pak scheurde tijdens dat leuke feest of dat je ooit Madonna hebt nagedaan in een karaoke bar in Gran Canaria? Het maakt niet uit wat het is, maar noem 1 ding, waar je ondanks je uitzichtloze situatie, toch een heel klein beetje blij van wordt.

En als je dat dan een paar keer per dag doet, dan gaat er iets switchen. En dan kun je dankbaarheid uitbouwen. Meestal is de situatie, gelukkig, niet zo uitzichtloos als ik hierboven schets. Vaak gaat het om de veerkracht die te maken heeft met de uitdagingen van het leven, die we allemaal op een zeker moment tegenkomen: een baan die niet werkt, een blessure, een relatie die verbroken wordt of een gesprek dat niet prettig loopt en waar je mee rond blijft lopen. Dankbaarheid is altijd een oplossing. Wil je ermee gaan experimenteren? Noem dan nu nog 10 dingen op waar je dankbaar voor bent, denk aan: de zon die schijnt, je kinderen die leuk met elkaar spelen (het moment vóór ze elkaar de hersenen in slaan), dat je boven de supermarkt woont, een dak boven je hoofd, een grapje met de buurman, je nieuwe schoenen, de laatste woorden tegen je vader, het feit dat je zieke zus nog zo kan genieten van haar kinderen, dat je dochter eindelijk leuke vriendinnen heeft. Ik kan wel uren doorgaan. Alles dat jou een fijn gevoel geeft werkt. Als je elke dag 10 ándere dingen benoemt, zal je ervaren dat dankbaarheid en veerkracht hand in hand gaan.


2. Fysiek bewegen

Ok deze kennen we allemaal: “Ja ja, ik weet dat wandelen, fietsen, hardlopen of dansen goed voor me is: maar ik zit zo lekker. Punt”. Nee geen punt, maar puntkomma. Iedereen weet inmiddels dat door te bewegen, diverse neurotransmitters (dopamine, serotonine en endorfine) toenemen. Dit zorgt direct voor een beter humeur, minder stress en betere focus. Met andere woorden door te bewegen kom je binnen no time in een andere mood. Je hoeft geen 8 kilometer hard te lopen, of 45 minuten trampoline te springen, echt niet. 5 minuten je lichaam losschudden is al genoeg, kan dus ook achter je laptop. Als je tegen jezelf zegt “ok gympen aan en wandelen maar” voel je je erna altijd beter. De kunst is om niet in discussie te gaan met je brein, dat win je namelijk nooit. Ik deed 1,5 jaar lang, samen met een vriendin elke dinsdagavond aan bikram yoga, totale haat liefde-verhouding heb ik met deze yoga in 40graden. We hadden de volgende deal, elkaar vooraf bellen of appen met de vraag: “heb jij zin?” was absoluut verboden…resultaat: in die 1,5 jaar zijn we slechts één keer warme chocomel gaan drinken ipv bikram yoga-en.


3. Affirmaties

Heb je wel eens gewerkt met affirmaties? Het zijn gedachtes die je door herhaling steeds meer gaat geloven. Letterlijk betekent het: bevestiging, bekrachtiging. Je hersens gaan geloven wat ze vaak zien en horen…dus waarom ze niet vertellen wat JIJ graag wil zien en horen? Als je elke ochtend, voordat je op staat één affirmatie uitspreekt, dus tegen jezelf zegt hoe je graag ziet dat je dag verloopt of de komende tijd eruitziet, dan resoneert dat de hele dag. Veerkracht heeft te maken met weer opstaan en verder gaan als het even niet zo lekker gaat. Als je je hersens positieve gedachtes “leert” zal je merken dat je steeds vaker licht, lucht en liefde gaat ervaren.


4. Omarmen

Eén van mijn favoriete leuzen is: alles mag er zijn. En daar bedoel ik mee dat elke emotie, alles wat je voelt, ok is om te voelen. Ja ook als het een gevoel is dat wij in  de maatschappij als “lelijk” hebben bestempeld: stel je bent een moment stik jaloers op je beste vriendin, dan ben je dus even jaloers op je beste vriendin, of je bent woedend op je baas, dan ben je dus woedend op je baas of je bent intens verdrietig om een gebroken liefde dan ben je dus intens verdrietig. Het voelen en accepteren van je emoties is het begin van veerkrachtige reacties. Als je een emotie “weg” duwt, komt ie 3 keer zo hard terug.  Ik zie het zo: als je een hele grote steen midden in en stromende rivier zet, wat gebeurt er dan? Precies dan klotst het water zo terug in je gezicht. Stel nu dat je die steen weghaalt en er wat kleinere steentjes voor in de plaats zet, wat gebeurt er dan? Dan stroomt het water er omheen. Die grote steen is jouw emotie, als die steen/emotie er niet mag zijn, dan komt hij keihard terug in je gezicht, terwijl als het kleine steentjes zijn die in de rivier nu eenmaal aanwezig zijn (= emoties horen bij het leven) dan kabbelt het water er omheen.

5. Stilte

Stilte, we hebben er vaak moeite me, we vinden het spannend en praten (of scrollen) de stille momenten graag vol. Terwijl juist in de stilte hoor je je hart fluisteren. En juist in de stilte bouw je kracht op om weer verder te gaan, om veerkrachtiger te worden. Zowel fysiek als psychisch. Stilte, rust, is nodig om bij te komen. Hoe vaak zit jij echt even stil? Doe je helemaal niets? En dan bedoel ik echt niets doen, dus niet wandelen, instagrammen, bellen, koken…nee niets doen, voor je uit staren, stil zitten. Ik weet bijna zeker dat je antwoord daarop is: niet zo vaak. Terwijl de momenten van niets doen, van voor je uit staren, van lummelen, zijn ook de momenten dat je gedachten tot rust kunnen komen. Dat ze voorbij dwarrelen zonder dat je er veel waarde aan hecht. En in die momenten bouw je veerkracht op, zodat je in de heat of the game, vanuit die stilte, precies weet wat te doen, te zeggen en te voelen.


6. Doorzetten, je eigen regie pakken ipv wachten op de oplossing

Waarschijnlijk ken je wel het gevoel dat als je ergens aan begint, soms de eerste stappen heel goed gaan. De eerste gesprekken met je nieuwe team gaan goed, de eerste acties van je nieuwe plan gaan goed, je eerste kilo’s vliegen er af, je voelt je veerkrachtig en denkt “Yes, dit werkt”. En dan komt de eerste hobbel. Bij veerkracht gaat het er niet om hoe vaak je valt…maar hoe vaak je weer opstaat. Mijn motto is: niet struikelen voor de eindstreep (de laatste loodjes zijn…precies je kent het spreekwoord). Ik heb bij hardlopen één regel: ik mag áltijd langzamer gaan rennen, ik mag nooit stoppen. Het zijn van die afspraken die je met jezelf maakt, waarbij jíj de regie over je eigen leven hebt en dat voelt zo fijn en sterk. Dit zijn afspraken waar je zelf nooit aan toornt of aan twijfelt: koud afdouchen? Niet over nadenken, kraan in één keer vol naar koud, hoppa, elke keer weer. Welke afspraak maak jij met jezelf?


7. Heb je er invloed op? Nee. Dan “dikke doei”

Deze wijze les leerde ik van mijn vader en onlangs beaamde een hele succesvolle CEO hem ook. Stop alleen energie in datgene waar je invloed op hebt. Hoe werkt deze tip? Check voor jezelf: kan ik iets veranderen aan de situatie? Nee, zet dan letterlijk een punt en move on. Frustreert te gaan zitten te zijn te wezen over iets dat je niet kan veranderen, heeft nul nada noppes zin. Vraag jezelf in plaats daarvan af: wat kan ik wél veranderen? Waar heb ik wel invloed op? Antwoord is vaak: mezelf en mijn reactie op de reactie op de “niet-te-kunnen-veranderen- situatie”.


8. Verzamel het beste team om je heen

Veerkrachtig(er) worden hoef je niet alleen te doen. Welke mensen zijn er altijd voor jou? Al ben je weken, maanden, wellicht jaren niet op je best; wie bieden jou dan nog steeds, zonder oordeel, een luisterend oor? Welke mensen gunnen jou het allerbeste? Welke mensen zijn zo eerlijk dat ze jou precies geven wat je nodig hebt?

Soms die schouder om op uit te huilen en soms die lieve schop onder je kont. Bij wie voel je je veilig en met wie kun je tranen over je wangen lachen? Je hebt ze allemaal nodig om met veerkracht alle uitdagingen van het mooie leven aan te kunnen.

 

Veerkracht is geen gave het is een proces van hard werken… altijd met een heel prettig resultaat.

Succes en geniet van de reis. ALLES MAG ER ZIJN.