Pauline boeken als dagvoorzitter? Neem contact op!

Waarom een dagvoorzitter?

Waarom een dagvoorzitter?

Vroeger kreeg ik na een hele dag op het podium gestaan te hebben, bij de netwerkborrel nog weleens de vraag: “En wat doe jij?” Dan dacht ik echt: “Serieus, je hebt geen idee.” Ook deze zin van opdrachtgevers: “We doen het wel zelf, zo moeilijk kan het toch niet zijn?” is gelukkig verleden tijd.

Wat is dan die toegevoegde waarde van een dagvoorzitter?

Het voordeel ligt in een aantal facetten, ik noem er vijf. 

1. Programma

Organiseer je een congres? Dan kun je die totaal gerust in handen leggen van de dagvoorzitter, want zij weet exact wat er op het programma staat. Een dagvoorzitter is vooraf door jullie goed gebriefd en daardoor tot in de puntjes voorbereid. Het programma kan ze dromen en daarmee kun jij de controle loslaten wat er op het podium gebeurt. Het fijne daarvan is, dat jij je op de dag van het congres zelf kunt richten op belangrijke dingen, zoals contact maken met je publiek en indien van toepassing je eigen boodschap goed voorbereiden.

Voordeel nummer 1: controle loslaten en genieten.

 

2. Timemanagement

Een dagvoorzitter is verantwoordelijk voor de timing, weet exact wat er van minuut tot minuut gebeurt en zorgt er dus voor dat die timing gehaald wordt. Ik heb een hekel aan uitlopen als het niet nodig is. Zeker met online talkshows, want dan raak je mensen namelijk kwijt. Aan de andere kant als er iets heel moois en inspirerende gebeurt tijdens bijvoorbeeld een presentatie, kan een dagvoorzitter juist dagvoorzitter spelen met de tijd. Een dagvoorzitter staat in contact met iedereen en dus kun je alles soepel verlopen.

Voordeel nummer 2: De soep tijdens de lunch wordt altijd warm gegeten.

 

3. Juiste boodschap

Vooraf heb ik als dagvoorzitter met jou bepaald wat het doel en dus de boodschap is die verteld mag worden op het evenement. Als ik dat goed in mijn hoofd heb, dan weet ik dus altijd welke kant ik op moet sturen. Stel een presentatie of een spreker trekt zijn eigen plan, dan weet een (goede 🙂) dagvoorzitter het zo te draaien, door de juiste vragen te stellen, dat het toch weer uitkomt op de boodschap die verteld moet worden. Daarom is vooraf het doel helder hebben een absolute must.

Voordeel nummer 3: het publiek zal altijd de juiste boodschap meekrijgen.

 

4. Improvisatie

Het kan wel eens voorkomen, heel zelden natuurlijk, maar toch, dat er iets mis gaat. Een spreker komt te laat, de techniek valt uit, er vliegt een irritante vlieg rondom het hoofd van de spreker en dat is levensgroot te zien op scherm…you name it. Hoe fijn is het dan dat je dat als CEO of als Communicatiemanager niet met rode wangen hoeft op te lossen? Precies, heel fijn. Als dagvoorzitter ben je een kei in improviseren. Dat dat soms een enorme uitdaging is, absoluut, maar hey, het is ook een vak hè? Ik vind improviseren één van de leukste facetten van dagvoorzitter zijn. Als je je onderdeel voelt van het publiek en de organisatie, dan kun je echt een verschil maken.

Voordeel nummer 4: nooit meer zorgen als er iets mis gaat.

 

5. Sfeer

Wist je dat 93% van het overbrengen van een boodschap bestaat uit uitstraling, uit sfeer, en dat maar 7% echt om de inhoud gaat? En dit is waar een goede dagvoorzitter voor staat. Exact aanvoelen wat de zaal nodig heeft om in de sfeer te komen die nodig is voor dit specifieke event. Dat is namelijk elke keer anders. Bij het presenteren van de jaarcijfers in een pittig jaar, heerst er een andere sfeer dan wanneer er een Koninklijke onderscheiding wordt uitgereikt. Daarom zijn dagvoorzitters ook: dynamisch, flexibel, intelligent en hele open mensen.

Voordeel nummer 5: dagvoorzitters maken de sfeer.

 

Waarom een vrouwelijke dagvoorzitter?

Als kers op de taart natuurlijk nog even deel 3: waarom een vrouwelijke dagvoorzitter? 

Soms wordt er, vanuit de opdrachtgever, specifiek de wens uitgesproken om een vrouwelijke dagvoorzitter in te zetten. Ik begrijp dat wel. Als ik kijk naar de mensen in de zaal, dan zijn dat in diverse branches toch echt nog voornamelijk mannen. Mannen in pak, donkerblauw of grijs. Als je dan een vrouwelijke sfeer erin weet te brengen als dagvoorzitter, is dat goud waard. 

Vrouwelijke flair zorgt voor openheid, kwetsbaarheid en een persoonlijke touch. En dat zorgt vandaag de dag weer voor herkenning, erkenning en verbinding. Als dat gebeurt op een event, dan beklijft de boodschap beter en worden zowel spreker als publiek toegankelijker. 

Als beiden toegankelijker worden, dan wordt er écht connectie gemaakt. Als vrouw voel je waar je die nuance moet aanbrengen. Hiermee komen we bij waar het echt over gaat. 

En waar gaat het dan echt over, Pauline? 

 

Dat mensen gezien en gehoord worden. Zowel sprekers op mijn podium als mensen in de zaal. Geen standaard verhaal, geen harde boodschap zonder de menselijke kant, en geen goed verhaal zonder persoonlijke boodschap. En die boodschap naar voren halen, dat kunnen dagvoorzitters als geen ander.

En wanneer de zaal, dan wel de sprekers, een mix is van mannen en vrouwen, dan versterkt een vrouwelijke dagvoorzitter de vrouwelijke energie in de zaal of aan tafel… en dan gaan we nog meer vlammen.

Ik hoop dat ik alle dagvoorzitters in mijn netwerk hier blij mee heb gemaakt. En natuurlijk ook al onze mooie opdrachtgevers, die steeds meer openstaan en meegaan met alle goede creatieve ideeën die wij na jarenlange ervaring hebben. Hiermee maken we events niet meer tot een ééndaagse gebeurtenis, maar onderdeel van je lange termijn communicatie- en marketingstrategie.